De geschiedenis van Gemini

De beginjaren – DSO handbal en Start ‘85

Tot 1985 kende Zoetermeer één handbalvereniging, dat was DSO handbal, een onderdeel van de grote voetbalclub uit Zoetermeer. Juist omdat DSO handbal onder de vlag van de voetbalclub voer, was het bijna niet mogelijk een eigen beleid te voeren. In 1985 werd door een paar enthousiastelingen Start '85 opgericht. Start ging een paar jaar later spelen aan de Rosweide in de wijk Seghwaert. Het veld en het clubgebouw bevonden zich midden in een woonwijk op een locatie waar de gemeente Zoetermeer in eerste instantie een tennisvereniging had willen vestigen. Het clubgebouw was overdag in gebruik als peuterspeelzaal, de verharde velden werden door de jeugd gebruikt als ideale skatebaan. 's Avonds en  in het weekend werd getraind en gehandbald en zo nu en dan waren er feesten in het clubgebouw.

Het trainen, spelen en feesten ging gepaard met het nodige geluid, met name bewoners in de hoek van de Weidedreef en de Fretweide ondervonden zoveel overlast dat zij het bij de gemeente voor elkaar kregen dat de handbalclub moest verdwijnen. De gemeente Zoetermeer had daar wel oren naar omdat de vrijkomende grond verkocht kon worden om er huizen op te laten bouwen. In die tijd raakten de voorzitters van DSO en Start '85 in gesprek en werd het idee geboren om samen verder te gaan. DSO had een sterke damestak terwijl Start '85 een sterkere herentak kende.

De oprichting van Gemini in 1995 en de jaren in het van Tuyllpark

De gesprekken tussen beide besturen verliepen voorspoedig en zodoende werd op 1 juni 1995 de sportvereniging Gemini opgericht. Na de gedwongen verhuizing van de Rosweide belandde Gemini in het Van Tuyllpark, op de stek waar ze ooit als DSO was begonnen. Maar nu met meer autonomie en, niet onbelangrijk, een eigen clubgebouw. Dit clubgebouw, een oude directiekeet uit de bouw, werd door de leden omgebouwd tot een gezellige ruimte waar het goed toeven was.

Daar werd er vele jaren gehandbald. Voor de zaalwedstrijden werd uitgeweken naar De Veur maar de veldcompetitie, het schoolhandbaltoernooi en het familietoernooi werden gespeeld op het Van Tuyllpark. En voor de vele talrijke sociale activiteiten werd gretig gebruik gemaakt van onze eigen kantine.

De verhuizing naar Oosterheem in 2006

In het begin van deze eeuw ontwikkelde de gemeente Zoetermeer een toekomstvisie voor het Van Tuyllpark en gelijktijdig kwam de gemeente met plannen voor de bouw van een multifunctioneel (sport)complex in de dan nieuwe wijk Oosterheem. Vanaf 2003 vond er veelvuldig en constructief overleg plaats tussen de gemeente en het bestuur van Gemini. Dat resulteerde  in december 2006 in de verhuizing naar de huidige locatie, waarbij Gemini ook de verplichting op zich nam voor de exploitatie van de kantine van sportcomplex De Oosterpoort. In de verhuizing  werd door Gemini heel veel tijd van vrijwilligers gestopt.  Maar daarnaast ook veel middelen. Met de opbrengst van het oude clubgebouw de verkoop van plekken op een sponsorbord en vele andere activiteiten kon de volledige inrichting van de kantine worden bekostigd.

De vereniging in de wijk Oosterheem

De Oosterpoort is van meet af aan bedoeld als multifunctioneel centrum. Bij de start in 2006 waren Gemini, Kern Kinderopvang de bibliotheek, buurtwerk en de omliggende scholen de vaste gebruikers. Na de verhuizing van de bibliotheek heeft een dansschool de open plek ingenomen. In 2008 maakten we kennis met Stichting Piëzo (Participatie, Integratie en Emancipatie Zoetermeer) voor het incidenteel gebruik van onze kantine. Al snel groeide dat gedeelde gebruik uit tot het huidige samenwonen waarbij Piëzo de ruimte overdag gebruikt en Gemini dat ’s avonds en in de weekenden doet. De Oosterpoort is daarmee een ontmoetingsplaats voor iedereen in de wijk Oosterheem en wat eens de Gemini-kantine was, is nu een huiskamer voor de wijk.

De identiteit van Gemini – sportief en sociaal

Al sinds de oprichting is Gemini één van de grootste handbalverenigingen in de regio Den Haag. Prestatie en recreatie bestaan gaan bij Gemini hand in hand. De selectieteams spelen op een hoog niveau en dat geldt ook voor een aantal jeugdteams die in landelijke divisies spelen. Daarnaast biedt Gemini ook voor jong en oud de mogelijkheid om recreatief te handballen.

Gemini is al vanaf haar oprichting meer dan een vereniging waar alleen gehandbald wordt. Kenmerkend is de familiaire sfeer, hetgeen tot uiting komt in de vele evenementen die naast het handbal worden georganiseerd. Themafeestjes voor de jeugd, het driedaagse Pinksterkamp, het familietoernooi en het vrijwilligersdiner zijn voorbeelden van jaarlijkse evenementen waar door velen naar wordt uitgekeken en waar we een schat aan mooie herinneringen hebben opgebouwd.