In Memoriam - Dick Stam

28 december 2016 9:45

In Memoriam - Dick Stam

Diep bedroefd moeten wij u melden dat onze erevoorzitter en handbal-icoon Dick Stam op dinsdag 27 december 2016, na een kort ziekbed, op 72 jarige leeftijd is overleden. Dick heeft zijn handbalsporen verdiend bij Hermes waar hij eind jaren 70 van de vorige eeuw grote successen vierde als trainer/coach en de heren van Hermes naar het landkampioenschap wist te voeren. Bij de fusie van DSO handbal en Start ’85 in 1995 werd Dick door de toenmalige voorzitters Loek van Tol (DSO handbal) en Henk Krullaars (Start ’85) gevraagd om voorzitter te worden van SV Gemini. Een taak die hij met liefde op zich heeft genomen en, met een tijdelijke onderbreking, tot 2010 heeft volbracht.

Wij, (oud-)bestuursleden, mogen terugkijken op mooie jaren met Dick, met enkele legendarische ledenvergaderingen en vele bestuursvergaderingen tot ver na middernacht, waarbij hij altijd prima gedocumenteerd de vergaderingen wist te leiden, die traditioneel werden afgesloten met een goed glas whisky en een sigaar (dat kon toen nog). Niet voor niets draagt de huidige bestuurskamer vol trots de naam 'Dick Stamkamer'.

Dick was niet alleen zeer begaan met het handbal in het algemeen en met Gemini in het bijzonder, ook op maatschappelijk vlak was hij zeer betrokken. In zijn woonplaats Benthuizen heeft hij zijn sporen verdiend, onder andere als bestuurslid van de stichting voor de exploitatie van sporthal De Hil en bij de SWOB (stichting welzijn ouderen Benthuizen). Hij was daar bijvoorbeeld in 2013 drijvende kracht achter de initiatieven om het Groene Kruisgebouw in Benthuizen te behouden voor de ouderen aldaar.

Voor al zijn verdiensten voor de handbalsport werd Dick Stam in 2007 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Bij diezelfde gelegenheid werd Dick door de afdeling Den Haag van het Nederlands Handbal Verbond gedecoreerd met de gouden speld. Eerder was Dick al benoemd tot erelid van de vereniging Hermes en Gemini. Bij het afscheid van zijn tweede handballiefde (Gemini, in 2010) werd Dick benoemd tot erevoorzitter van Gemini.

Zijn band met Gemini is altijd blijven bestaan en Dick was dan ook vrijwel altijd aanwezig op de ledenvergaderingen, waar hij kritische vragen kon stellen, maar de avond altijd afsloot met een opbeurend dankwoord aan het zittende bestuur. We zullen hem erg missen.

Wij wensen zijn kinderen, kleinkinderen en alle andere nabestaanden veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.

Namens de bestuursleden en oud-bestuursleden van sv Gemini,

Hans van der Stap,

Oud-voorzitter