Van uw voorzitter:

2 december 2019 18:45

Dit stuk vond ik op het Internet, geschreven, naar aanleiding van een artikel van RTL-nieuws, door Juliska Peters en wilde het heel graag delen met iedereen omdat dit daadwerkelijk is hoe ik het, ook in onze club, meemaak.

Vrijwilliger voetbalclub vertrekt om gezeur ouders"

Dit is een kop van een artikel van RTL-nieuws. Het betreft een voorzitter van een voetbalclub. Helaas een niet op zichzelf staande (re)actie. Want mijn hemel wat hoor ik een hoop gezeur langs de lijnen als ik voor mijn plezier bij verschillende wedstrijden van onze club ga kijken of foto's maak.

Zo'n 1 miljoen vrijwilligers (vaak ouders) zorgen ervoor dat onze kinderen kunnen sporten. Zij regelen de randvoorwaarden zodat de ouder enkel het kind hoeft 'af te geven' en verder alles verzorgd is. De trainer is op het werk iets eerder vertrokken, de training is gemaakt en voorbereid en de spullen (vaak privé gekocht) zijn klaar gezet. Na afloop ruimt hij/zij op, loopt de kleedkamers na, zet de gevonden voorwerpen nog even in de groeps-app en neemt deze mee en wast thuis de hesjes etc.

Steeds meer taken worden verdeeld over steeds minder vrijwilligers. Want als een functie niet bekleed is dan regel jij als trainer/coach die zaken zelf voor jouw team. Want jij wilt dat alles goed geregeld is voor 'jouw' jongens of meisjes. Maar lieve ouders het zijn onze kinderen. Wij hebben de plicht om voor hen te zorgen. Zij doen dat louter en alleen uit liefde voor hun sport, club maar vooral omdat ze zo graag aan de slag gaan met ONZE kinderen. Hoe kan het dan zijn dat ze zo slecht behandeld worden.

Ik citeer veel gehoorde uitspraken langs de lijn:

"Die snapt er niks van hoor, als je haar op die positie zet ben je echt een eikel."

"Mijn kind is gekomen voor A1, als hij daar niet speelt haal ik hem eraf."

"Hoezo krijgt dat kind zoveel speeltijd, dat kind kan verdomme niks."

"Het is toch gewoon schandalig dat mijn kind niet in de basis staat, hij steekt duidelijk met kop en schouders boven dat kind uit."

"Mijn kind is gevraagd voor een andere goede club, dus of hij komt in 1, of we zijn vertrokken."

"Ik kan niks zeggen of de trainer is op zijn pik getrapt."

Dit is een kleine selectie uitspraken en dan zal ik u de benamingen die zo'n vrijwilliger, die gemiddeld zo'n 4 tot 6 uur fysiek met uw kind vrijwillig aan de slag is en zo'n 3 uur in de week daarnaast, besparen.

Nog een kleine opsomming van de taken die er vaak bij komen. Shirtjes een stuk vaker wassen dan de andere teamgenootjes, alle uitwedstrijden rijden (geen benzinevergoeding), kinderen ophalen/afzetten /bezig houden (wanneer u uw vrije tijd lekker benut voor bijvoorbeeld de weekendboodschappen), Sint en Kerstviering regelen, mee op kamp (zij betalen daar dus ook voor, en u kunt fijn een weekendje wat voor uzelf doen), gesprekjes met uw kind als het een beetje in de knoop zit, mee naar toernooien, vergaderen op de club enz. En vaak sponsoren ze van alles voor het team.

Als je denkt dat ik het hierboven wat overdrijf om het lekker aan te dikken dan heb je het mis. Sterker nog uit schaamte dat dit op onze club gebeurt, houd ik het nog netjes. Er zijn iedere week, ja echt iedere week coaches die meer dan 2 gesprekken* hebben met ouders over de gekozen opstelling. Da's toch gestoord! Het ergste is nog, dat wanneer die trainers uitleg geven (geduldig en begrip hebbende voor de emotie van de ouder) de ouders alsnog niet begrijpen waarom een keuze gemaakt is.

Dit gedrag moet sowieso niet geaccepteerd worden. Maar als ik dan weet dat sommige trainers/coaches privé echt wel even wat te verduren hebben momenteel. Maar daar toch weer staan 3 of meer keer in de week. En ik hoor dan na een training of wedstrijd een ouder die trainer uitmaken voor van alles en nog wat dan groeit mijn respect voor de vrijwilliger. En tegelijk schaam ik mij dood voor de ouder die zijn kind wel eens even in het eerste team gaat schelden of schreeuwen.

De beste oplossing als ouder is om je aan te melden als zo'n vrijwilliger. Zo is er bijvoorbeeld op onze club nog een vrijwilliger nodig voor de Technische Commissie. Deze heeft namelijk per direct zijn taken neergelegd omdat hij het commentaar en kritiek niet meer hebben kon.

Ik denk dat het ervaren van die bak ellende over je kop, je zal doen twijfelen over je eigen gedrag. En wellicht je leven zal doen beteren.

Uiteraard zijn er ook veel ouders die dit niet doen. Misschien kunnen zij de andere ouders corrigeren. Zodat ze weten dat hun gedrag niet geaccepteerd wordt. En hoewel ik besef dat bovenstaande niet enorm enthousiasmeert, meld u aan als vrijwilliger! Er zijn veel meer taken dan u denkt. Met een grote groep positieve mensen hebben we een gezonde, sportieve club. Wij zijn samen de club!

(*Een gesprek aan gaan met de trainer over uw kind dat niet lekker in zijn vel zit op de club/binnen het team is heel goed. Uiteraard bedoel ik dat niet als ik het over klagende ouders heb.

Wil jij ook dat de ouders op jouw club zich gedragen? Deel gerust dit bericht, misschien kunnen we wat ogen doen openen!